Posle redukcije Beovoza i kašnjenja saradnje sa Beogradom

Gradonačelnik Pavlov o javnom prevozu do Beograda

Pančevo, Ned, 11/12/2016 - 14:04
Vladimir Đoković


Danas je stupio na snagu novi red vožnje BG voza. Pančevcima su ponuđene opcije da putuju do Ovče ili da čekaju vozove iz Zrenjanina i Vršca koji idu do Beograda. O prevozu do Beograda smo razgovarali sa Sašom Pavlovom, gradonačelnikom Pančeva.

Kakve su u stvari informacije i kakve posledice trpe Pančevci, a tako i Pančevo u ovom trenutku?

Problem je vrlo složen i ne datira od pre par dana, odnosno od 1. decembra. Prva stvar, moramo da razgraničimo činjenično šta je Beovoz, a šta je BG voz jer bojim se da naši sugrađani poistovećuju te dve vrste prevoza. BG voz je nastao negde 2012. godine i to kao po zamisli tadašnje gradske vlasti u Beogradu prvi stepen nekog lakog metroa. Ali je ušao u režim javnog gradskog saobraćaja, Bus plusa. Putnici se voze na markicu i postali su deo što je jako bitno komunalne delatnosti, jer je javni gradski saobraćaj, po zakonu o komunalnim delatnostima, komunalna delatnost Grada Beograda. Do te 2012. godine, analizirajući neke spise koje sam našao u gradskoj upravi, a u želji da razjasnim u čemu je problem, Beovoz je imao nekih 7 kompozicija koji su vozili na relaciji Pančevo Vojlovica pa do Batajnice i do Pazove drugim krakom. Tada su gradonačelnik Beograda i tadašnja pančevačka vlast, mislim da je bila Vesna Martinović, pričali i analizirali mogućnosti da i Pančevo uđe u taj koncept BG voza. I tada je, verovatno iz razloga zaštite našeg JKP ATP donet zaključak da nećemo ući u taj BG voz. I BG voz je analizirajući u tom trenutku frekfentnost polazaka i ekonomskih aspekata te linije od 7 kompozicija Beovoza uzeo 6 i ubacio u sistem BG voza. Preostala samo jedna kompozicija tada Beovoza koja je već tada krenula da saobraća od Vojlovice do Ovče.

Poznato je da se od Ovče ulazi u sistem Bus plusa i u sistem javnog gradskog saobraćaja Grada Beograda. To nije izazvalo pažnju javnosti jer je nedugo posle toga došlo do zatvaranja te pruge zbog rekonstrukcije i izgradnje drugog koloseka. I sve se sada aktuelizovalo kada je ta investicija završena. I sada i dalje imate BG voz koji je i dalje komunalna delatnost Grada Beograda i vozi samo do Ovče. I imate nešto što se zove Beovoz koji saobraćaja od Ovče do Vojlovice. Razgovarali smo malo sa sugrađanima i nije kao problem identifikovan broj polazaka, jer prema analizama iz 2014. ili 2015. godine jedan polazak Bevoza koristilo je 29 putnika, znači totalno je ekonomski neodrživ vid saobraćaja tada bio za železnice, a sada nakon transformacije ta firma se zove “Srbija voz”.

voz_2.jpg

“Srbija voz” je zadužen za Beovoz, a BG voz je poseban deo kao komunalna delatnost. Nije toliki problem broj polazaka jer prolaze i vršački i zrenjaninski voz do stanice Beograd Dunav što nije trasa na koju smo navikli koristeći Beovoz. Problem je sugrađanima više to presedanje, i plaćanje dve karte, jer jedna je cena po tarifi “Srbija voza “ od Pančeva do Ovče, a onda od Ovče ulaženjem u sistem Bus plusa plaća se druga karta. Jer u ovom trenutku ta jedna kompozicija Beovoza koja je ostala imaće 9 polazaka iz Pančeva ka Ovči i još toliko ima polazaka iz Pančeva vozova koji idu iz Vršca odnosno Zrenjanina. Znači imate negde oko 18 prilika da se tokom dana prevezete vozom do Beograda. Odnosno polazaka. E sada oni će tokom ove godine da opet vrše ekonomsku analizu korišćenja ove linije nakon čega možda postoji mogućnost ako se pokaže da je ekonomski neisplativo da čak i ukinu i ovih 9 polazaka Beovoza. Ja i moj kolega iz Beograda smo u želji da povežemo dva grada negde u aprilu potpisali sporazum oko definisanja eventualnih mogućnosti da i Pančevci uđu u sistem Busplusa. Šta god to značilo, da li da ulazi 108 ili neki drugi vid transporta, i to je trebalo da podrazumeva i pitanje prevoza železnicom s tim što se tada renovirao deo pružnog pravca pa je ostavljeno da uz jednu analizu koju bi trebalo da uradi Saobraćajni fakultet mi procenimo kako će to da funkcioniše.

Međutim na sve ove probleme oko BG i Beovoza sa kojima smo suočeni ograničeni smo sada i nečim što je u ovom trenutku nepremostivo, a to je u ovom trenutku zakonsko ograničenje. Znači iz nekog razloga izmene zakona o komunalnim delatnostima predviđaju mogućnost da dve ili više lokalnih samouprava mogu da se organizuju u zajedničkom vršenju neke od komunalnih delatnost, što je model o kojem smo razgovarali sa Beogradom, ali izričito u drugom delu te odredbe stoji da se to samo ne odnosi na pitanja gradskog i prigradskog saobraćaja. Tako da smo u tom trenutku izgubili zakonsku osnovanost naše inicijative pokrenute aprila meseca da regulišemo drumski saobraćaj, a ne železnički koji je trebalo da bude drugi stepen saradnje. To otvara mnoga pitanja, recimo uspešnosti borbe protiv ilegalnog prevoza. Po meni je vrlo upitno hoće li ovakva ograničenja da donesu neki profit komunalnom preduzeću ATP. Višegodišnja iskustva pokazuju da takva vrsta ograničenja ne donose prevelike rezultate. Ili bar rezultate koji bi obezbedili stabilnost ATP-a. Za sada mi moramo da se držimo zakonskih ograničenja. Znači da nema zakonskih ograničenja sve ostalo mislim da bi snagom volje, želje, i političkog autoriteta pre svega gospodina Siniše Malog uspeli da nađemo neko rešenje, ali kad vam zakon nameće nešto što nas ograničava da takvo rešenje nađemo. Nažalost za sada ostajemo u poziciji da Pančevci ostaju da koriste ATP kao i do sada za odlazak u Beograd i moći da koriste železnicu na ovako definisan način. Znači da se vozovima iz Vršca i Zrenjanina koji prolaze kroz Pančevo i sa 9 polazaka Beovoza od Pančeva do Ovče da se prevezu do Ovče odnosno Beograd Dunava, a onda odatle da uđu u sistem javnog saobraćaja Beograda.

voz_3.jpg

 

Da li ste u kontaktima sa “Srbija vozom”? Po medijima se stiče utisak da su oni otvoreni za saradnju sa lokalnim samoupravama?

Kako da ne. Od potpisivanja sporazuma u aprilum Siniša i ja smo u kontaktu po krupnijim pitanjima, a ovo je na nivou kontakata odgovarajućih službi. Pre svega gradskih većnika zaduženih za ova pitanja. Ali nažalost, ovoga trenutka ovaj problem ne može da se prevaziđe zbog zakonskog ograničenja. Da li će to da se eventualno na neki način izmeni, mi ćemo pokušati. Jer moram još jednom da kažem da je izmena zakona o komunalnim delatnostima za sada na nivou skupštinskog razmatranja. Zakon još nije implementiran. Mi smo i probali da utičemo sa predlozima međutim očigledno da je to doneto iz nekih širih državnih interesa, a ne interesa Pančeva i Beograda. Uvek postoji otvorena opcija saradnje sa gradom Beogradom, ali kada ta saradnja nije zakonom ograničena kao što je sada.




Marketing



Najnovije vesti