Žena za kompjuterom Foto: pixnio
Srbija

Klik koji vodi u internet zamku, kako da izbegnete plaćanje nepotrebnih troškova

Izvor: 
RTS Uto, 10/05/2022 - 09:16











Mnogi korisnici se godinama žale da su žrtve prevare kada im stigne uvećan račun za korišćenje mobilnog telefona. Istina je da nekada i nesvesno sami aktiviraju usluge koje plaćaju i više puta nedeljno.

Malo je onih koji nisu upali u bar jednu internet zamku. Poslali poruku na neki broj zbog pretnje da je telefon pun virusa, potvrdili da žele da osvoje mobilni telefon, ili da provere svoj kvocijent inteligencije.

"Moje iskustvo je loše, stigla mi je poruka u kojoj piše da sam se pretplatila na neke igrice da mi poruka košta 180 dinara i da će mi nedeljno odbijati dve poruke", rekla je predsednica sindikata pravosuđa Srbije Slađanka Milošević.

Korisnici smatraju da su prevareni, a u većini slučajeva se otkrije da su se na VAS prijavili sami, ili neko ko je imao pristup njihovom telefonu, ili čak neka aplikacija.

"Pod VAS uslugama podrazumeva se širok spektar servisa koji se mogu naručiti SMS-om na određene kratke kodove, kroz aplikacije ili prijavom na razne veb-portale, u koje spadaju različiti zabavni i edukativni sadržaji, kao i servisi poput plaćanja parking usluge, humanitarne poruke, nagradne igre, sadržaj za odrasle", navode u MTS-u.

Retki su slučajevi prevare operatora, s obzirom na to da njima nije u interesu da oštete korisnike.

"Veliki broj korisnika interneta, zaista opravdano smatra da je prevareno, ipak pitanje je da li je tu u pitanju prevara u krivično pravnom smislu", naveo je advokat Radovan Novaković.

Tokom korišćenja mobilnog telefona savetuje se korisnicima da ne klikću na banere koji se pojavljuju, da izbegavaju usluge, aplikacije i sajtove, koji deluju previše dobri da bi bili istiniti.

"Narod naš je inače vrlo naivan, i mislim da i kad mu stigne takva neka poruka, 180 dinara ili dve poruke 360, da ne haje, mi ne hajemo za mnogo više, a ne za to. Međutim, mislim da za taj novac mogu voće deci da kupuju cele nedelje, zašto bi ga poklanjali", istakla je Miloševićeva.

Koja je obaveza operatora 

Regulatorna agencija za elektronske komunikacije navodi da je zakon jasan – operator ima obavezu da obezbedi zaštitu korisnika usluge, kao i da omogući prestanak korišćenja bez nadoknade.

"Ukoliko znaju koji operator usluge sa dodatom vrednošću (VAS) pruža uslugu, na internet stranici Agencije mogu pronaći podatke sa brojevima korisničkih servisa telefona tih operatora i izneti svoj problem. Ukoliko ne uspeju da reše svoj problem, mogu podneti prigovor Ratelu, a mi ćemo u zakonskom roku odgovoriti i pre toga zahtevati dopunske informacije od operatora usluge i mreže", navode u Ratelu.

Advokat Novaković napominje da imate pravo kao korisnik da povučete pristanak i savetuje ljudima da kontaktiraju svog mobilnog operatora, da traže od njega ono što su u mogućnosti, a to je da traže potpuno isključenje VAS usluga što, s druge strane, ima određene posledice, jer onda ne možete da platite parkiranje.

"Između ostalog, operator će dati korisniku informaciju ko je pružalac usluge i uputiti sa tim nekim osnovnim informacijama kome dalje da se obrati", naveo je Ivan Bošković iz kompanije "A1 Srbija".

Naš zakon o zaštiti podataka o ličnosti usklađen je sa Opštom uredbom o zaštiti podataka Evropske unije, tako da svaki korisnik ima pravo u svakom trenutku da prekine korišćenje VAS usluga. Korisnicima se preporučuje maksimalna opreznost, jer virtuelni svet donosi mnoge pogodnosti, ali i mogućnost raznih malverzacija. 








Marketing



Najnovije vesti