televizor Foto: pxhere
Srbija

Komercijalne televizije kažnjene saopštenjem zbog kršenja novinarskih standarda kod izveštavanja o samoubistvu maloletnika u Pančevu.

Izvor: 
Ivana Predić (Cenzolovka) Sre, 24/02/2021 - 19:07

REM je još tri puta blago upozorio Televiziju Hepi i pored toga što je nastavila da emituje zabranjenu emisiju, pa na sve dodala i crnu magiju. Nacionalne komercijalne televizije kažnjene su saopštenjem zbog kršenja novinarskih standarda prilikom izveštavanja o samoubistvu maloletnika u Pančevu.

Dnevni red sednice Saveta REM-a prštao je od predloga za izricanje mera i odluka o pokretanju izricanja mera – čak 13, koje su se većinom odnosile na nacionalne emitere, piše Ivana Predić za sajt Cenzolovka.

Ovako veliki broj postupaka Višnja Aranđelović, članica Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM), objašnjava stanjem u medijima, kao i time što redovna sednica ovog tela nije održana od decembra.

Služba za nadzor i analizu REM-a pokrenula je postupke protiv svih komercijalnih televizija sa nacionalnom frekvencijom pošto nisu profesionalno izvestile o samoubistvu maloletnog dečaka iz Pančeva početkom meseca, ali je Savet REM-a odlučio da ih kazni samo upozorenjem (saopštenjem) kako treba izveštavati u sličnim situacijama.

Višnja Aranđelović kaže da su se na pomenutom slučaju „okliznule“ brojne televizije – ne samo one koje su česti gosti u izveštajima službi REM-a, i ne samo one koje imaju nacionalnu pokrivenost.

Aranđelović: Televizije pogazile etiku i standarde profesije

„Ne mislim da je emitere trebalo kazniti zato što su objavili ime dečaka, njegovu fotografiju i izjavu majke, jer sudbina dečaka u tom momentu još nije bila poznata, pa su mediji izveštavanjem zapravo pomagali u potrazi. Međutim, emitovanjem snimaka koji su usledili nakon što je telo izvučeno iz reke, brojne televizije su pogazile etiku i standarde novinarske profesije. Kako obavestiti javnost, a ne otići u senzacionalizam, gde su te granice u ovakvim situacijama REM će kroz saopštenje upozoriti emitere“, kaže Aranđelović.

U izveštajima Službe za nadzor i analizu stoji da su televizije Hepi, B92, Prva i Pink otkrile identitet i prekršile Zakon o elektronskim medijima, te Pravilnik o zaštiti prava maloletnika u oblasti pružanja medijskih usluga i Pravilnik o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga.

Postupak je pokrenut i protiv Radio-televizije Srbije, ali je Savet REM-a, nakon izjašnjavanja predstavnika RTS-a, doneo odluku da je javni servis profesionalno izveštavao.

U obrazloženju službe tvrdi se da je javni servis u odnosu na ostale elektronske medije izvestio bez senzacionalizma, ali i da je prekršio određene propise koji se tiču emitovanja sadržaja koji se odnose na samoubistvo, kao i sadržaja u kojima se izveštava o tragičnim događajima – prikazano je mesto gde je izvršeno samoubistvo, navodi se razlog…

REM naglašava da javni servis ima dodatnu obavezu da poštuje propise kad izveštava o ovakvim temama.

Sprdnja sa merama REM-a

„Zvezda“ dnevnog reda jučerašnje sednice Saveta REM-a bila je Televizija Hepi, jer je Služba za nadzor i analizu pokrenula izricanje čak pet mera zbog kršenja Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika.

Televizija Hepi je ipak kažnjena za tri prekršaja – dva puta jer se u programima razgovaralo o crnoj magiji, ali i zbog toga što nije ispoštovala prethodnu meru Saveta REM-a o privremenoj zabrani emitovanja emisije „Bolja zemlja“.

Emitovanje emisije je 21. septembra 2020. privremeno zabranjeno na 15 dana zbog toga što je u navedenoj emisiji voditelj oplodnju krava poredio sa veštačkom oplodnjom kod žena.

REM je privremeno zabranio emisiju u kojoj je voditelj TV Hepi oplodnju krava poredio sa veštačkom oplodnjom žena, što je ta televizija ignorisala, dok se voditelj u drugoj emisiji podsmevao odluci REM-a i ponovo poredio žene sa kravama

Kako se navodi u izveštaju Službe za nadzor i analizu, Hepi nije do kraja sproveo meru. Osim što je emitovao program koji je privremeno zabranjen, voditelj se, gostujući u drugoj emisiji, podsmevao odluci Saveta REM-a i ponovo poredio žene sa kravama.

Većinom glasova članova Saveta REM-a, Televizija Hepi nije kažnjena zbog toga što su voditelji tokom jutarnjeg programa držali u rukama replike pištolja, ali je pokrenut postupak za izricanje mere zbog neprofesionalno vođenog programa u kojem su numerolozi i astrolozi tumačili horoskope Milene Radulović i Miroslava Mike Aleksića, koji je optužen za silovanje.

„Iznošenjem škakljivih navodnih činjenica iz najdublje intime osoba o kojima je reč povređeno je njihovo dostojanstvo, a posebno dostojanstvo ličnosti žrtve nasilja – Milene Radulović, emiter je na neprimeren način spekulisao o uzroku, toku i posledicama tragičnog događaja“, piše u izveštaju Službe za nadzor i analizu koja je pokrenula postupak po službenoj dužnosti.

Prijavu zbog ovog slučaja REM-u je podneo i Autonomni ženski centar, a oglasila se i poverenica za zaštitu ravnopravnosti. Takođe, kako navodi služba, nije poštovana pretpostavka nevinosti Aleksića koji je krivično gonjen.

Meru privremene zabrane emitovanja emisije nije ispoštovala ni Televizija Prva, jer je i pored izrečene mere emitovala emisiju slične sadržine kao „Jutro“, koja je zabranjena na 24 sata, i tako ponovo otkrila identitet maloletnika, zbog čega je mera i izrečena. Savet REM-a je juče Prvoj televiziji izrekao meru upozorenja.

Bez kazne za pretnju smrću

Članovi Saveta REM-a odlučili su i da ne izreknu meru Televiziji Pink zbog pretnji smrću u rijaliti programu „Zadruga 4“. Naime, Kristijan Golubović je 16. septembra 2020. godine zapretio Staniji Dobrojević da će je ubiti. REM je zbog toga podneo krivičnu prijavu Osnovnom javnom tužilaštvu u Rumi, koja je odbačena. Kako je obrazloženo, navedeno krivično delo ugrožavanja sigurnosti se ne goni po službenoj dužnosti.

Prema oceni Službe za nadzor i analizu programa emitera, izjava učesnika rijaliti programa Kristijana Golubovića upućena Staniji Dobrojević nedvosmisleno sadrži pretnju da će se napasti život i izrečena je tačno određenom licu, te kao takva sadrži elemente krivičnog dela ugrožavanja sigurnosti iz člana 138 stav 1 Krivičnog zakonika. Postupak za izricanje mere TV Pink pokrenut je još 21. septembra prošle godine, a odluka je tek sada doneta.

Emitovanjem snimaka koji su usledili nakon što je telo dečaka izvučeno iz reke, brojne televizije pogazile su etiku i standarde novinarske profesije (Višnja Aranđelović)

Meru upozorenja nije dobila ni Televizija Nova S zbog govora mržnje i povrede dostojanstva ličnosti  Darije Kisić Tepavčević i Zorane Mihajlović u emisiji „Mentalno razgibavanje“ od 2. novembra 2020. godine, jer ne podleže domaćoj regulativi, s obzirom na to da joj je sedište u inostranstvu.

Na dnevnom redu sednice Saveta REM-a našao se i razgovor sa predstavnicima televizija Hepi, Pink, Prva i B92 o ispunjavanju zakonskih i programskih obaveza za 2019. godinu.

Članovi Saveta glasali su o pokretanju postupka prestanka važenja dozvole pre isteka vremena na koji je izdata, zbog duga prema REM-u po osnovu naknade za pružanje medijske usluge.

Televizije Hepi i Pink tražile su dodatni rok za izmirenje duga, koji za Hepi iznosi nešto više od 23 miliona, a za RTV Pink gotovo osam miliona dinara.

O novim članovima Upravnog odbora RTS-a nije bilo reči.

Iako je naša redakcija na vreme poslala zahtev za akreditaciju REM-u za prisustvo sednici Saveta, odgovor smo dobili tek na našu inicijativu, sat vremena pre početka sednice. Tek tada nam je rečeno da novinarima neće biti dozvoljeno prisustvo na sednici zbog epidemiološke situacije i nestanka vode u zgradi REM-a.

REM: GOVOR MRŽNJE U MENTALNOM RAZGIBAVANJU

U izveštaju Službe za nadzor i analizu navodi se da postoje naznake da su voditelji Darko Mitrović i Marko Stepanović prekršili Zakon o elektronskim medijima kojim se zabranjuje govor mržnje.

Izveštaj se detaljno bavi tom emisijom:

 

Stalnim ponavljanjem opaski o izgledu:

– toliko je odvratna i neseksi za razliku od onoga što nam prikazuju na televiziji… i kako od nje napraviše lepu Dariju… – ona izgleda kao – ne znam šta da ti kažem… – izgleda onako kao da kiseli kupus u Vrnjačkoj banji, kao da je kamen za kupus… – ne, ne moraš da je vidiš izbliza jer ovo što vidiš izbliza će te poraziti kao muškarca i kao čoveka,

moguće je da je prekršena zabrana diskriminacije zbog izgleda.

 

Ponavljanjem seksističkih uvreda:

– tako izgleda leči živce, haha, jedino je piša smiruje … – ali treba joj mnogo toga da nacrta jer, znaš šta, njoj su živci popustili… – bez jedno dvadeset malih pišica ne može da se smiri… – ovo je Zorana Mihajlović seksi…`

i zbog pola.

 

Naglašavanjem fizičkih nedostataka:

– one nožurde nabacila… – a molim te, pogledaj list hahaha… – možda su joj otekle malo noge…

 

i zbog genetskih osobenosti i komentarom koji aludira na poreklo Darije Kisić Tepavčević u negativnom kontekstu:

– ali Milena Dravić je Milena Dravić… – al’ pogledaj ovo, molim te… Foča…

moguće je prekršena zabrana diskriminacije zbog predaka.

 

Komentar:

– donela je kitu cveća, a ona ima i cveće i to…

neskriveno aludira na rodni identitet i seksualnu orijentaciju kao stvarno ili pretpostavljeno lično svojstvo premijerke Brnabić, pa je i po tom osnovu moguće prekršena zabrana govora mržnje – navodi se u izveštaju i dodaje da je potrebno proceniti da li za komentare koji prilično nedvosmisleno vređaju lično dostojanstvo predmetnih javnih ličnosti postoji programsko i umetničko opravdanje, shodno Zakonu o elektronskim medijima, s obzirom na estetsku formu predmetne emisije.

Voditelj Darko Mitrović je prekršio i zabranu skrivenog reklamiranja, jer je u emisiji reklamirao svoje onlajn kurseve, piše u izveštaju Službe za nadzor i analizu.

Savet REM-a je obavestio luksemburško nezavisno audiovizuelno telo (ALIA) o tome da je u emisiji Mentalno ragibavanje iz novembra prošle godine došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima.

„Ovakva odluka je doneta jer je dozvola za pružanje medijske usluge TV Nova S izdata od strane luksemburškog nezavisnog audiovizuelnog tela (ALIA)“, navodi se u saopštenju.

 




Marketing



Najnovije vesti