Alipay
Srbija

Šta zapravo u Srbiju donosi „Alipej"?

Izvor: 
Politika Čet, 14/11/2019 - 01:06

Građani Srbije i sada, koristeći podržane platne kartice, mogu da kupuju preko „Aliekspresa”, kineske platforme koja oglašava robu za hiljade kineskih trgovaca.

Šta konkretno za domaće potrošače onda znače najave da bi u narednih nekoliko meseci u Srbiji trebalo da bude omogućeno plaćanje preko „Alipeja”, kineske platforme za mobilno i onlajn plaćanje na internetu?

Kako „Politika” saznaje, jedna od najvećih prednosti je to što će biti omogućeno direktno plaćanje preko ovog sistema (a ne stalnim unošenjem podataka s kartice) što donosi veću bezbednost i sigurnost za potrošače. Prema nezvaničnim informacijama, postoji mogućnost da će ovaj sistem služiti i za transfer novca, ali kineska grupacija, saznajemo, među bankama u Srbiji trenutno traži provajdera za ove poslove.

„Alipej”, ogranak za digitalno plaćanje kineskog giganta za e-trgovinu „Alibabe”, nastao je isključivo zbog naručivanja robe preko ove platforme. Kreirala ga je „Alibaba grupa” i trenutno ima oko milijardu korisnika. Danas je najveći pružalac ove vrste usluga u svetu, premašivši i globalno poznatiji „Pejpal”, koji je praktično još devedesetih godina prošlog veka lansirao ovaj sistem za kupovinu na „I-beju”. Kinezi su je unapredili time što je mobilni telefon postao primarno sredstvo plaćanja i komunikacije pa se smatra i da je „Alibaba” ovim potezom promenila budućnost svetske trgovine. Obrade oko 80 miliona transakcija dnevno i u proseku zarađuju oko 800 milijardi dolara godišnje („Pejpal” obradi tek trećinu ovih transakcija).

Kako funkcioniše ovaj sistem plaćanja? Tehnički procedura je jednostavna, preko aplikacije na mobilnom telefonu i kompjuteru. Korisnik najpre mora da se registruje na „Aliekspresu”. Za registraciju su potrebni lični podaci, imejl adresa, broj mobilnog telefona i podaci o broju platne kartice preko koje će se obavljati transakcije i dopunjavati budžet za kupovinu. Jedinstven je i po tome što su sva plaćanja praktično „zamrznuta” sve dok poručeni proizvod ne stigne na adresu, što je izuzetno korisno za kupce jer novac može brže i lakše da im bude vraćen. To je jedan od razloga što ovaj sistem plaćanja, izvorno nastao u Kini, koriste ljudi širom sveta. Ovu mogućnost plaćanja, praktično direktno s mobilnog telefona, koristi oko 450.000 kompanija u svetu. U Kini je omogućeno da se roba široke potrošnje u supermarketima plati na ovaj način, a takođe i taksi usluge i slično...

– Suštinski to je još jedna opcija za plaćanje. Ništa posebno novo što već nismo videli. To je još jedna alternativa u elektronskoj trgovini što se tiče običnih, krajnjih korisnika. Međutim, na relaciji ekonomske saradnje s Kinom može da ima veći značaj zbog protoka robe ka Evropi. „Alipej” tumačim kao prvi korak ka tom cilju – kaže Dušan Uzelac s portala „Kamatica”. On ističe da još nisu poznati detalji kako će „Alipej” funkcionisati u Srbiji, ali da zakonski okvir već postoji. Na pitanje šta će građani sve moći da plaćaju na ovaj način i kojom karticom, Uzelac kaže da to još nije poznato. – U Kini imaju svoj kartičarski sistem „Junion pej”, koji je njihov nacionalni platni sistem. Tamo ne možete da platite „master kardom” ili „vizom” – objašnjava Uzelac.

Srbija je očigledno već napravila korak u tom smeru, budući da je pre dve godine NBS potpisala memorandum o razumevanju sa „Čajna junion pejom” za buduću saradnju s domaćom „dinom”. Kako je tada rečeno, zahvaljujući toj saradnji domaćem kartičarskom sistemu će, preko ovog globalnog lidera, biti dostupno deset miliona onlajn trgovaca i 2,1 milion bankomata u 160 država širom sveta. Kartičarski sistem Kine je najzastupljeniji na svetu s više od 6,5 milijardi izdatih kartica, što je 50 odsto svetskog tržišta.

Spekuliše se zbog toga da bi u budućnosti „dina” kartice mogle da budu dozvoljene za plaćanja preko „Alipeja”. Naš sagovornik iz Vlade Srbije kaže da sigurno postoje takva razmišljanja, ali da će to zavisiti od NBS i njenih pregovora s parterima iz Kine.




Marketing



Najnovije vesti